Hyra ut kommersiella lokaler i Stockholm
Äger du kommersiella fastigheter? Då är intäkterna som lokalerna genererar avgörande för dina affärer. Här är tipsen som hjälper dig att hyra ut dina lokaler i Stockholm till rätt hyresgäst och till rätt pris.
Lokaler som ekar tomma är både dyra och gagnlösa. Inte minst i en stad som Stockholm, där efterfrågan på restaurang- och butikslokaler alltid är stor. Men att i hast ta in första bästa hyresgäst kan stå dig lika dyrt, om det senare visar sig att det inte var en god matchning. Med lite hjälp på traven undviker du potentiella risker och förlorade intäkter.
Här är 4 saker att ha koll på innan du hyr ut en kommersiell lokal i Stockholm.
Läget är viktigt, men det är också många andra saker att noggrant kontrollera vid affärsuppgörelser kring lokaler.
1 – Sätt rätt hyra
Vilka förutsättningar har egentligen lokalen du vill hyra ut? Är den belägen i Gamla stan, Kungsholmen, Norrmalm/city, Södermalm, Vasastan eller Östermalm? Hyresnivån kan skilja sig mycket, inte bara mellan olika stadsdelar i Stockholm utan även mellan specifika adresser beroende på läget. Utan att först göra en ordentlig marknadsanalys riskerar du att sätta en hyra som inte speglar värdet korrekt.
En marknadsanalys bör alltid utföras av någon med djup kännedom om marknaden och det geografiska området och kan bland annat inbegripa faktorer såsom byggnadens kvalitet, attraktivitet och geografiskt läge liksom lokalens storlek, konkurrerande utbud och information om människorna (de potentiella kunder) som rör sig i området.
2 – Marknadsför lokalerna på rätt sätt
Att god marknadsföring är avgörande för att hitta rätt hyresgäst, det säger lite sig självt. Bristfällig marknadsföring driver sällan – om någonsin – intressanta spekulanter till dörren. Så hur gör man? När det blivit dags att annonsera ut din lokal i Stockholm bör du alltid utgå ifrån din tilltänkta hyresgäst och sätta dig in i dennes behov och önskemål: Kommer kunderna hitta dit? Finns det köksförutsättningar ifall den ska hyras ut som restauranglokal? Vad utmärker stadsdelen där lokalen ligger? Och så vidare.
- Beskriv utförligt lokalen med alla sina fördelar och detaljer såsom läge, kommunikationer, affärsmöjligheter och grannar.
- Satsa på inspirerande, högupplösta bilder och en tydlig planritning för att attrahera verksamhetsägare och hjälpa dem att se lokalens potential. Kan lokalen utvecklas och exempelvis byggas om från cafélokal till restaurang? Skulle butikslokalen även kunna fungera som kontor?
- Annonsera i rätt forum. Din annons får störst genomslagskraft där din målgrupp befinner sig på lokala marknadsplatser för kommersiella fastigheter och lokaler. En skicklig företagsmäklare hjälper dig att matcha lokalen effektivt mot intressenter via marknadsplatser och egna kundregister.
Se vilka lediga kontorslokaler i Stockholm vi visar nu »
3 – Hitta din perfekta hyresgäst
Vilken är den optimala hyresgästen för just dina lokaler i Stockholm? Är målet att skapa en långsiktig och stabil relation gör du klokt i att fundera noga över vilken typ av verksamhet och person du föredrar att samarbeta med.
Frågor du bör ställa dig är exempelvis:
- Finns det någon särskild typ av verksamhet som skulle passa bättre än andra i de aktuella lokalerna?
- Är hyresgästen pålitlig och samarbetsvillig?
- Vilken nivå av slitage kommer uthyrningen till just denna verksamhet att medföra?
- Kommer verksamheten att fungera väl ihop med övriga hyresgäster i fastigheten eller närområdet?
Gör noggranna kontroller, kolla upp den potentiella hyresgästen i offentliga register och försäkra dig om att verksamhetens budget och affärsplan är stabil, för att undvika oseriösa spekulanter.
Med en företagsmäklare får ni professionell hjälp i uthyrningens alla steg av processen.
4 – Se över hyreskontraktet
Vid en hyresförhandling presenterar du ett kontraktsförslag med hyresvillkoren, som motparten kan ta del av och begrunda. Var tydlig med detaljer såsom drift, underhåll, öppettider, vem av er som ansvarar för vad och hur lokalen får användas. Var också tydlig med hur du har kommit fram till den begärda hyresnivån. Här kan det vara en fördel att ta in en bedömning från en opartisk tredje person, dvs mäklare för att öka trovärdigheten i ditt erbjudande.
När ni är överens behövs ett skriftligt kontrakt för att båda parter ska vara helt införstådda med villkoren kring uthyrningen. Det finns enkla kontraktsmallar, exempelvis Fastighetsägarnas kontrakt, som är godkänd av Hyresvärdarnas och hyresgästernas organisationer. Men detta rekommenderar vi inte eftersom lokaluthyrningen är ett stort ekonomiskt beslut och juridiskt bindande. Du bör konsultera en profesionell företagsmäklare i Stockholm eller kanske helt överlåta skötseln av uthyrningen till mäklarbolaget.
Så här får du hjälp med att hyra ut din kommersiella lokal i Stockholm »
Nextor företräder dig antingen genom helhetsansvar för uthyrningen eller olika delar som exempelvis hyresförhandling och hyreskontrakt.